TNS Stage verhalen | 
The Walt Disney Company

Disney gaat verder dan prinsessen.



Studenten van The New School lopen in hun derde en vierde jaar stage bij verschillende bedrijven, zoals ABN Amro, L’Oréal of Heinz. Zo is ook The Walt Disney company een van de stagebedrijven van een studente op The New School. Zij doet haar verhaal over haar ervaring gedurende haar stage hieronder.

The Walt Disney Company is een merk dat iedereen kent. De meeste mensen associëren Disney met prinsessenfilms, maar het bedrijf is veel meer dan dat. Er zijn veel merken die deel uitmaken van The Walt Disney Company: denk aan Marvel, Pixar, National Geographic en het televisiekanaal Star Channel. Ook het sportmerk ESPN maakt deel uit van Disney.
Afgelopen augustus begon ik vol goede hoop aan mijn stage. Ik maakte deel uit van het digitale marketingteam werkte ik met diverse Disney-merken en met veel verschillende mensen. Geen enkele dag was hetzelfde en gelukkig verveelde ik me nooit. Ik kon goed opschieten met mijn collega's en iedereen was vriendelijk. Ik beheerste het werk vrij snel en bleef toch elke week nieuwe dingen leren.

Digital marketing
Wat houdt het werk van het digitale marketingteam eigenlijk in? Ons doel was om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen van huidige en potentiële klanten om uiteindelijk op een meer gepersonaliseerde manier in te spelen op de interesses van de klant. Kijk bijvoorbeeld naar ESPN (een televisiezender die sportprogramma’s uitzend zoals voetbal): het is belangrijk om te weten waar een klant of potentiële klant woont, zodat je iemand uit Amsterdam een uiting van Ajax laat zien in plaats van een uiting van FC Twente.
Tijdens mijn stage voerde ik verschillende taken uit, zoals het opzetten, bedenken, monitoren en beheren van winacties om op deze manier meer data te genereren. Het versturen en opzetten van verkoopmails. Projectbeheer en het (creatief) bijdragen aan de groei van de database van de verschillende Disney-merken (24Kitchen, ESPN, Star Channel en National Geographic). Hiermee worden inkomsten gegenereerd voor de verschillende inkomstenmodellen die Disney heeft: advertenties op televisie, televisieaanbieders, sponsordeals, online advertenties en cross-line of business (bijvoorbeeld het promoten van Disney+ op 24Kitchen).
Voordat ik stage ging lopen, had ik zeker niet verwacht dat ik zoveel verschillende activiteiten zou kunnen uitvoeren voor zoveel verschillende merken. Deze stage overtrof mijn verwachtingen.

Pluspunten
Ik leerde al snel dat je minder direct moet zijn dan de meeste Nederlanders om dingen gedaan te krijgen binnen dit bedrijf. Een stage is een plek om te leren over het werk en over jezelf. Binnen Disney zijn er veel stagiairs. Of je nu creatief bent, van PR houdt, schrijft of goed bent in marketing, Disney heeft een plek voor jou. En nog een pluspunt dat ik moet vermelden: je krijgt elke dag een gratis lunch waarbij je kunt kiezen tussen verse broodjes, heerlijke salades en verse soep.
Maar wees niet verbaasd over alle juridische regels bij zo'n groot internationaal merk. Er zijn honderden regels over privacy, campagnes die worden gepubliceerd en de manier van werken.
Toch is Disney een plek die ik iedereen kan aanbevelen. De organisatie staat open om je te helpen bij je persoonlijke ontwikkeling en verwelkomt gemotiveerde studenten. Disney liet me zelfs blijven na mijn stage om mijn onderzoeksproject voor mijn afstuderen te doen. Ik kon hun database gebruiken om de gegevens te verzamelen die ik nodig had voor mijn afstudeeronderzoek. In ruil daarvoor werk ik nog steeds drie dagen per week bij Disney.

Waardering
Normaal gesproken verveel ik me snel, maar na acht maanden dat ik nu bij Disney werk, leer ik nog steeds nieuwe theorieën over de marketingaanpak, over mezelf en over hoe je jezelf presenteert in een groot bedrijf. Je wordt ook meteen in het diepe gegooid, waarbij je al in de eerste weken presentaties kunt geven, bijvoorbeeld. Maar je leert echt veel van dit alles, en achteraf ben ik blij dat dit is gebeurd. Je leert van je fouten.
Een advies dat ik wil geven aan toekomstige stagiairs bij Disney: waardeer deze stage! Je komt in contact met veel mensen en elke connectie is goed voor je netwerk en de toekomst. Ik denk ook dat je de verschillende activiteiten heel leerzaam zijn. Ik ken genoeg mensen die stage hebben gelopen en alleen maar saaie activiteiten mochten doen, zoals koffie halen en campagnes op sociale media plaatsen. Bij Disney ben je een volwaardige stagiair waarbij je geen koffie hoeft te zetten en broodjes hoeft te halen.
Op een gegeven moment zullen mensen van andere afdelingen naar je toe komen om hulp te vragen met betrekking tot lopende zaken en niet iemand anders van je team. Verder raad ik je aan vooral te genieten. Tijdens je stage denk je misschien dat het moeilijk is en dat je liever teruggaat naar school, omdat je af en toe vrij bent, maar nee. Geniet ervan! De weken en dagen gaan erg snel voorbij, je hoeft nooit voor het weekend aan school/werk te denken en iedereen is super vriendelijk en geïnteresseerd. Alleen al als ik kijk naar mijn eigen functie als digital marketeer, dan kan ik deze zeker aanbevelen.

Eigenlijk kan ik mijn tijd bij Disney in één zin beschrijven:
Ik weet nu op 22-jarige leeftijd wat ik de rest van mijn leven wil doen: werken bij een groot bedrijf in een CRM-functie (Customer Relationship Management).

Soms moet je in het diepe springen om erachter te komen wat je wel of niet wilt.

Dat klinkt goed!
Benieuwd naar TNS? Ambieer jij een carrière rondom marketing en communicatie? Wil je graag alles leren over ondernemen? Meld je nu aan voor de volgende open dag en ontdek wat The New School jou te bieden heeft.