Creatief en commercieel schrijven

'Wie schrijft, die blijft', zei mijn oude juf Nederlands op het Goudse Coornhert Gymnasium. 'Courage', riep mijn oude opoe De Hele Tijd. En ik zeg jullie: 'Overal schuilen verhalen, verleidelijk neuriënd als een Sirene, smachtend naar onthulling'. 

Alle bovenstaande quotes vertellen het verhaal van de verdiepingsmodule creatief en commercieel schrijven.
Wij blijven: omdat wij zullen schrijven. Los als een improviserende jazz zangeres, laten wij onze pen door onze dummy glijden, schrijvend, tekenend, schaamteloos. En we gaan luisteren naar onze omgeving. Verhalen opgraven en afstoffen om ze te etaleren. Verhalen zijn niet alleen gedrukte lappen tekst. Verhalen zijn ook performances, graffiti, ruimtelijke kunstwerken, films, clips, slogans, het oeuvre van lyrische kunstenaars zoals MC’s, stoeptegels of beddengoed. 

Jaar 3

Verhalen kunnen overal in wonen en zodra we onze lens scherp stellen, zullen we dat gezamenlijk zien. Tegen die tijd zijn we aan het einde van de module beland, hebben we Haiku’s geschreven, overvolle dummy’s met ideeën voor de toekomst, schreven we een film recensie, luisterden we naar muziek, dichtten we elkaar toe in lofzangen, deden we free writes en synoniemen wedstrijdjes, maakten we van ons zelf een merk, en beschreven we dat merk, en zo meer. Als afsluiting van deze module maak je een portfolio in de vorm van een persoonlijke Blog.

Je leert jouw eigen creativiteit aan te boren bij het schrijven en een eigen ‘angle’, zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen, te kiezen. 
Lies Aris
Lies Aris is beeldend schrijver of schrijvend beeldenmaker, zo je wilt. Met studies als Culturele Studies aan de UVA, afgestudeerd in publicistische richting, een postacademische opleiding voor toegepaste creativiteit (Hallo) en een toelating op de Rietveld academie, gelooft ze het meest in leren door kijken.