Marketing communicatie

Jaar 1 & 2

Het vak Marketingcommunicatie wordt zowel in het eerste als in het tweede jaar gegeven. Gedurende de twee modules leg je de theoretische en praktische basis voor al dat moois wat dit vak (of is het een roeping?) te bieden heeft. We hanteren hierbij de brede definitie van Floor en Van Raaij: “Marketingcommunicatie is het in contact treden met de handel en/of consumenten om hun kennis, attitude en gedrag te beïnvloeden in een voor het marketingbeleid gunstige richting.”

In deze module komen heel veel interessante aspecten samen: organisatie, merken, marketing, communicatie, beïnvloeding en creativiteit. Qua afbakening hebben we dus vooral over commerciële communicatie, die uiteindelijk een commercieel doel moet dienen. Marketingcommunicatie is een praktijkvak, we gaan aan de hand van voorbeelden uit de praktijk concreet mee aan de slag. We kijken goed naar bestaande campagnes. Door deze te analyseren aan de hand van de besproken theorie, zal je merken dat je een eigen kijk op het vakgebied gaat ontwikkelen. Een leuk en leerzaam traject, waar je ook nog een beetje creativiteit in kwijt kan.

De twee modules Marketingcommunicatie zijn voor een groot deel gebaseerd op de theoretische en praktische eisen die gelden voor NIMA B2 Communicatie-specialisatie marketingcommunicatie. Dit betekent dat we voor een groot gedeelte dezelfde uitgangspunten zullen hanteren als dit NIMA-examen.

Gedurende het vak gaan we namelijk aan de slag met het Communicatie Canvas. Communicatiestrateeg Wil Michels nam het Business Model Canvas als voorbeeld en gebruikte het als framework voor een flexibel en eigentijds alternatief voor het volgtijdelijke communicatie(stappen)plan. Veel professionals vinden het moeilijk om met een concreet marketingcommunicatieplan te komen, maar we gaan zorgen dat jij dat dus wél kan ….


Frank Pynenburg
 Frank is - naast docent TNS - o.a. client director bij Genero. Dit is een internationale, digitale marktplaats die vraag en aanbod van creativiteit samenbrengt. Hij is daardoor dagelijks bezig met marketingcommunicatie en het maken van creatieve campagnes en content voor (internationale) merken.