Graphic Arts

Beeld heeft inmiddels een centrale plaats binnen de beroepsrichting die door snel opvolgende technische ontwikkelingen in een voortdurende staat van verandering is. Door het zelf produceren van folders, brochures en websites, het combineren van tekst en beeld in verschillende disciplines, ga je ontdekken dat basisprincipes als vorm en inhoud, concept en uitvoering, kleurgebruik en betekenis, binnen alle vernieuwingen blijven gelden.
JAAR 1

Na een theoretische inleiding in de verschillende grafische onderwerpen maken studenten zelf door middel van een moodboard op basis van eigen foto’s uit hun Smartphone-archief een persoonlijke analyse, resulterend in een persoonlijk vormgevingsconcept en werken zij aan de ontwikkeling van een persoonlijke huisstijl/personal identity (eigen logo, briefpapier, envelop, visitekaart) en verdere afgeleide beroepsproducten, zoals een persoonlijke folder, poster en advertentie. Zo leren de studenten tegelijkertijd grafische vormgeving doelgericht en consistent toe te passen in combinatie met integraal werken met Photoshop/Illustrator/Indesign.

Aan de hand van diverse beroepsproducten wordt verder ingegaan op de kennis omtrent technologie (prepress en webtoepassingen) en grafische vormgeving en krijgen de studenten daarbij tegelijkertijd een (druk)technische basiskennis. Er wordt ruim aandacht besteed aan praktische kennis omtrent creatie, conceptueel denken, onderzoeksvormen, grafische vormgeving (compositie, typografie, kleurenleer) en de digitale toepassingen daarvan. Zo wordt de theorie van het grafisch ontwerpen, vanaf het begin, praktisch gecombineerd met een doelgerichte basiskennis van Photoshop/Illustrator/Indesign.

JAAR 2

Na een theoretische inleiding van de verschillende grafische elementen binnen een corporate identity (naar aanleiding van docentpresentatie van diverse professionele huisstijlhandboeken) maken studenten zelf een restyling van een bestaande (verouderde) huisstijl van een bekende Nederlandse organisatie, resulterend in een compleet vernieuwd (gerestyled) huisstijlhandboek met diverse herontwikkelde beroepsproducten welke opnieuw professioneel (prepress) gedigitaliseerd (huisstijluitingen, folder,
abris-campagne) worden.

De studenten leren zo hoe grafische vormgeving (communicatief en commercieel) consistent wordt toegepast bij grote organisaties. Er wordt ruim aandacht besteed aan praktische en technologische kennis omtrent de creatie en ontwikkeling van een weloverwogen en onderbouwde bedrijfsidentiteit (gedrag, symboliek en communicatie).

De theorie van het (met name productiegericht) grafisch ontwerpen wordt zo verdiept en gecombineerd met een verdieping van de praktische basiskennis van Photoshop/Illustrator/Indesign uit jaar 1.
Hulpmiddelen

MacBook met Adobe Creative Cloud (CC) - Photoshop/Illustrator/Indesign
IMacs practicumlokaal TNS met Adobe Creative Cloud - Photoshop/Illustrator/Indesign
Elmar Schuur
Naast het zijn van docent heeft Elmar zijn eigen designbureau gespecialiseerd in huisstijlen.
Bruno Freitas
Internationale ervaring als fotograaf en heeft gewerkt met o.a. fotograaf Jouk Oosterhof en artiest Louise Te Poele