TNS Presents 
Ayman van Bregt

Wekelijks verlaat docent Ayman van Bregt rotjeknor om les te geven bij The New School in Amsterdam. ‘Bij TNS staan studenten open voor persoonlijke ontwikkeling en ik help ze hier maar al te graag bij.’ Wat is het belang van online marketing en wat moet je echt niet doen wil je hem de kast op jagen?

Toen Ayman voor het eerst hoorde over lesgeven bij een hbo opleiding in Amsterdam, dacht hij dat het niets voor hem zou zijn. Na 31 jaar gewoond te hebben in Rotterdam, en inmiddels neergestreken in een klein aangrenzend dorpje, dacht hij dat hij echt niets te zoeken had in Amsterdam. 8 Jaar later is hij erg blij dat hij destijds toch op gesprek is gekomen bij TNS. ‘Ik werk hier in een fijne omgeving. Ik denk dat ik echt wat toevoeg aan TNS met mijn no nonsense mentaliteit uit Rotterdam. TNS en ik zijn een hele goede match’. Zijn werkzaamheden in de Jan Luijkenstraat zijn enorm divers. Online marketing, innovatie door waardecreatie, the perfect fit, examencommissie, afstudeerders en het begeleiden van stagiairs, Ayman doet het allemaal.

Digitale wereld
Na zijn studie Commerciële economie, is Ayman direct geïnteresseerd geraakt in de digitale wereld en heeft hier altijd al zijn werk van gemaakt. ‘Ik heb heel veel verschillende dingen gedaan: IT, marketingprojecten bij Microsoft, als organisatie adviseur gewerkt, bedrijven geholpen met digitaliseren en een eigen marketing-, internet-, en reclamebureau gehad’. Maar op een gegeven moment is Ayman hiermee gestopt en is hij gaan lesgeven. ‘Ik ben nu ruim 15 jaar zelfstandig en de laatste jaren ook werkzaam in het onderwijs. Ik geef les op de Hogeschool Rotterdam, op TNS en ik geef trainingen en adviezen in het bedrijfsleven op het gebied van sales-marketing en communicatie.’
Naast werken, houdt Ayman van wandelen in de natuur en reizen. ‘Ik ben een enorme wintersport fan en ga het liefst meerdere keren per jaar skiën met mijn kinderen in Oostenrijk’.

Afhankelijkheid
Door Ayman’s jarenlange ervaring in de digitale wereld, weet hij precies wat hij studenten moet bijbrengen. ‘De wereld is veranderlijker dan ooit. We zijn steeds afhankelijker van technologie. Vooral in tijden van corona, zie je dat steeds meer bedrijven tot het inzicht komen dat ze juist op digitaal vlak dingen moeten doen om bestaansrecht en inkomsten te hebben. Het is voor studenten van TNS dus erg belangrijk kennis te hebben van de huidige online wereld. Ik hoop daar mijn steentje aan te kunnen bijdragen.’
Een vak dat Ayman bijvoorbeeld geeft aan tweedejaars studenten is online marketing. ‘Je leert wat de waarde is van alles op digitaal gebied. Ook leer je hoe je voor een organisatie een strategie kunt omzetten in concrete ontwikkelingen’. Dat TNS de focus legt op deze digitale wereld blijkt ook uit het feit dat tweedejaars studenten aan de slag kunnen met de Google Digitale Werkplaats. ‘Als je dit certificaat behaald hebt, heb je als je in je derde jaar op stage gaat, al iets op je CV staan.’

Familiegevoel
Op de vraag wat TNS studenten anders maakt dan studenten op andere hogescholen, is Ayman duidelijk: ‘Je kunt hier echt contact maken met studenten. Zij staan hier ook voor open. In de setting van TNS kun je werkelijk een bijdrage leveren aan de persoonlijke ontwikkeling van studenten, gekoppeld aan de inhoud van een vak.’ Ayman vertelt ook dat het voordeel van een kleine hogeschool zoals TNS is dat er veel vrijheid is. ‘Als ik een idee aan Kees voorleg, kan ik dit in principe de les erop al uitvoeren.

Als TNS in Rotterdam had gezeten, had Ayman zeker deze studie zelf ook willen volgen. ‘De opleiding spreekt mij heel erg aan. De breedte geeft je de mogelijkheid om veel verschillende facetten van het marketing en communicatie vakgebied te verkennen waardoor je een gevoel krijgt wat wel of niet bij je past. De kleinschaligheid geeft een familiegevoel wat me ook erg aanspreekt.’

Afspraak is afspraak
Ayman is een docent met een no nonsense mentaliteit. ‘Afspraak is afspraak. Als je er bent doe je mee, ben je voorbereid en weet je waar het over gaat. Daarbinnen kunnen we lol en plezier hebben met elkaar. Ik geef veel vrijheid waardoor de bal bij de studenten ligt. De studenten moeten dus zelf verantwoordelijkheid pakken.’
En als er als laatste aan Ayman wordt gevraagd hoe studenten hem de kast op kunnen jagen is hij ook weer erg duidelijk: ‘met een slechte smoes aankomen waarom iets niet gelukt is, niet komen opdagen en dit niet melden of stelselmatig te laat komen.’ Dan zegt Ayman op zo’n Rotterdams ‘kommie doen dan?’

Door: Estelle De Boeck
Dat klinkt goed!
Benieuwd naar onze andere docenten? Ambieer jij een carrière rondom marketing en communicatie? Wil je graag alles leren over ondernemen? Meld je nu aan voor de volgende open dag en ontdek wat The New School jouw te bieden heeft.