TNS Talents |
Ducca van der Bend

Voor deze TNS Talents gaan we langs bij Ducca van der Bend. Hij is een tweedejaarsstudent die is gestart met zijn eigen kledinglijn ‘DUC’. Na zijn studie wil Ducca graag verder met DUC, waar hij de lessen die hij op The New School krijgt kan toepassen.  

Wat voor kledingmerk is DUC?
‘DUC staat voor Diversity Unites Cultures. Dit betekent dat iedereen kan doen, laten en dragen wat hij of zij zelf wil. Het maakt niet uit waar je vandaan komt. Iedereen is uniek en dat is wat ons allemaal verbindt en hoe culturen samen kunnen komen. DUC speelt hierop in door uniseks kleding te maken, waardoor het voor iedereen is. Onze designs zijn bijzonder en opvallend, waardoor de ‘pieces’ een manier zijn om jezelf te uiten en uniek te blijven.’

Waarom ben je DUC gestart?
‘Ik ben DUC gestart om twee redenen. Van jongs af aan ben ik al veel bezig met fashion en het maken van goede outfits. Ik wilde altijd unieke ‘pieces’ hebben en altijd de trends voor zijn. Door de jaren heen is kleding veel duurder geworden. De designs zijn vaak simpel en de kwaliteit schiet regelmatig tekort. Hierin wilde ik verandering brengen. DUC laat zien dat unieke kleding en goede kwaliteit samen kunnen gaan met een betaalbare prijs.’

Waar is DUC kleding verkrijgbaar?
‘De kleding is te koop op www.diversityunitescultures.com. De website gaat open bij een nieuwe ‘launch’. Dit kondigt DUC aan op de socials, diversityunitescultures. Hierop kun je zien wanneer er nieuwe ‘pieces’ worden uitgegeven. Vervolgens is de kleding te pre-orderen. Dit omdat DUC nog een klein merk is en er zo geen voorraad hoeft te zijn.’

Hoe verzin en maak jij je designs?

‘Ik maak mijn designs in het programma Adobe Illustrator, wat inbegrepen is bij de eerste twee jaar TNS. Voor mijn ideeën kijk ik vooral naar mijn omgeving en wat mensen wel of niet dragen. Ook kijk ik naar wat andere merken doen of hebben gedaan. Natuurlijk kopieer ik nooit volledig iemand anders, maar denk ik volgens de ‘three percent rule’ van Virgil Abloh. Dit houdt in dat een creatieveling maar drie procent van het totale product hoeft te verzinnen, als het basisproduct als goed is. Zo verwachtte ik afgelopen winter dat mohair stof in de mode zou komen en heb ik hier een design voor gemaakt voor mijn tweede ‘drop’. Hiermee heb ik ruim 80 bestellingen binnengekregen, waar ik al erg trots op was!’
 
Tekst door Jesse Buursma - 2de jaars student

Dat klinkt goed!
Benieuwd naar onze andere talents? Ambieer jij een carrière rondom marketing en communicatie? Wil je graag alles leren over ondernemen? Meld je nu aan voor de volgende open dag en ontdek wat The New School jou te bieden heeft.