TNS Talents: Student & Ondernemer Daan Jorissen

Daan Jorissen (23) is vierdejaars student op The New School en heeft ook al zijn eigen onderneming. Als kok serveert hij 6 dagen in de week de lekkerste gerechten. Wat is Daan zijn 'key to succes' en hoe combineert hij dit met afstuderen?

Na 2 studies die achteraf toch niks voor hem bleken te zijn, is Daan door zijn vader gewezen op TNS. Vanaf de eerste dag had hij al door dat TNS voor hem gemaakt was. ‘TNS is veel kleiner en geeft mij meer structuur dan andere opleidingen, wat ik fijn vindt. Ook krijg ik meer gelegenheid mijn talenten te ontdekken en mijzelf verder te ontwikkelen. Ik kan deze studie aan iedereen aanbevelen’.

Passie
De passie voor koken heeft Daan altijd al gehad. Op zijn achttiende had hij al een eigen cateringbedrijf waarmee hij bijvoorbeeld de catering voor 21-diners verzorgde. ‘Nadat ik dit een hele tijd gedaan had en hierdoor mijn passie voor koken verder heb ontwikkeld, kreeg ik de kans mijn eigen keuken op te zetten’. Terwijl in maart heel Nederland in lockdown ging, is Daan zijn eigen restaurant begonnen. Samen met twee andere jonge ondernemers die een eigen pingpong zaak hebben, runt hij het restaurant. ‘Ik focus me echt puur op het koken en zij richten zich op de drank en het pingpongen’.

Stage
In zijn derde jaar bij TNS heeft Daan stage gelopen bij Sony. Hij was hier verantwoordelijk voor de PR en Marketing. Maar al snel kwam hij erachter dat dit niks voor hem was. ‘Ik vond de stage heel interessant maar mij werd het al snel duidelijk dat ik later echt niet wil werken voor een baas. Ik ben blij dat ik daar tijdens mijn stage al achter ben gekomen’. Vandaar dat Daan nu in zijn vierde jaar stage loopt bij zijn eigen bedrijf. ‘Doordat TNS mij deze optie geeft, kan ik al mijn tijd en energie in mijn eigen onderneming stoppen. Ik kan mij nu 6 dagen in de week uitleven in mijn eigen keuken doordat TNS mij deze vrijheid geeft’.

Praktijk
Volgens Daan leer je in de praktijk nog meer dan in de schoolbanken. Hij heeft bij TNS dingen geleerd die hij nu in de praktijk brengt. ‘Door het vak Finance weet ik bijvoorbeeld hoe de afdracht van de BTW werkt. Maar door het echt te moeten doen heb ik het volledig onder de knie gekregen. En door het vak Graphic Arts heb ik geleerd hoe ik mijn eigen menukaarten kan ontwerpen’. Ook brengt Daan zijn opgedane marketingkennis in de praktijk bij zijn eigen onderneming. ‘TNS heeft mij echt de ruimte gegeven, mijn talenten verder te ontwikkelen’.

Hit the Road
Naast zijn passie voor koken heeft Daan nog een andere passie: zingen. Hij is op zoek naar mogelijkheden om zijn zangcarrière te starten. ‘Ik heb zojuist meegedaan aan het zangprogramma Hit the Road bij SBS6. Dit heeft deuren voor mij geopend doordat ik in contact ben gekomen met mensen uit de muziekindustrie’. Als Daan zou moeten kiezen tussen kok zijn of zingen, is hij meteen duidelijk. ‘Als ik de kans zou krijgen om mijn zangcarrière op te pakken, zou ik direct stoppen in de horeca. Dit is echt waar mijn passie ligt’. Of zijn droom ooit uit zal komen zal de tijd leren. Misschien dat we hem binnenkort de hitlijsten van Spotify zien bestormen. Vooralsnog combineert hij het zingen met het koken.

Succesvol
Daan heeft het ondernemen niet van een vreemde. Allebei zijn ouders hebben een eigen bedrijf. ‘Ik heb veel advies aan hen gevraagd. Zij hebben mij kunnen behoeden voor valkuilen waar je als beginnende zelfstandige in kan lopen. Het belang van gestructureerd werken met een goed georganiseerde agenda hebben zij mij vanaf het begin bijgebracht. Zij hebben mij altijd gesteund bij de diverse plannen die ik heb gehad. Als je veel dingen probeert, weet je ook wat je wel en niet leuk vindt.’ Op de vraag hoe je een succesvolle ondernemer wordt, antwoord hij stellig: ‘Je moet een goed plan hebben en een goede instelling, maar creativiteit is het allerbelangrijkste.’ Zelf heeft Daan dat bewezen door creatief te blijven en durf te tonen tijdens de Corona Crisis.

Tot slot heeft hij nog een laatste tip als je zelf ook een eigen onderneming wilt starten op jonge leeftijd: ‘Gewoon proberen. Niet erg als het een keer mislukt. Je weet dan wel waar je niet goed in bent. Niet geschoten is altijd mis.’

Door: Estelle De Boeck
Dat klinkt goed!
Ambieer jij een carrière rondom marketing en communicatie?
Wil je graag alles leren over ondernemen?
Meld je nu aan voor de volgende open dag en ontdek wat The New School jou te bieden heeft.