TNS Teachers
Annelies Schellekens

The New School biedt een breed vakkenpakket aan en daar horen natuurlijk ook veel verschillende docenten bij. In het eerste jaar leren de nieuwe leerlingen alle ‘ins and outs’ omtrent marketing van niemand minder dan Annelies Schellekens. Met al haar ervaring in het werkveld heeft zij haar eigen, succesvolle marketingbedrijf Seventury Marketing & Strategy opgericht. Voorbeelden uit de praktijk geeft ze tijdens haar lessen dus meer dan genoeg.

Wanneer ik haar spreek is het een donderdag in december zoals deze altijd is op TNS: veel lessen, druk in de gangen. Aan de sfeer proef je dat het bijna weekend is, want aan gezang en gefluit is er geen gebrek. Als ik het lokaal van Annelies wil benaderen, wordt zij nog overspoeld met studenten die hun cijfer van de afgelopen tentamenweek maar al te graag willen weten. “Ik ben ermee bezig jongens, volgende keer!” zegt Annelies nadrukkelijk. Dat is zoals ik haar ken: lekker direct, professioneel en eerlijk. Dat is wat we zoeken in een docent.

Inmiddels staat Annelies alweer vier jaar een paar uur per week voor de klas. Voordat ze bij TNS begon had ze al veel werkervaring opgedaan. “Ik ben begonnen op de Universiteit van Tilburg, waar ik aan de Economische Faculteit heb gestudeerd. Daarna heb ik twee masters gedaan in Strategisch Management en Marketing Management. Vervolgens ben ik begonnen bij Alliander, toen net afgesplitst van Nuon. Door die afsplitsing hadden we te maken met veel marketing- en PR-uitdagingen. De nieuwe naam van het bedrijf was nog niet bekend, maar ondertussen was het wel noodzaak dat onze monteurs naar bij de mensen binnen konden om slimme energiemeters te plaatsen.

Mijn volgende uitdaging vond ik bij L’Oréal. Hier heb ik me jarenlang ingezet voor het uitbouwen van hun digitale marketing, wat destijds nog heel erg in opkomst was.” Hier blijft het niet bij: “Toen ik bij TNS begon, was ik net terug uit Argentinië. Ik heb twee jaar gewerkt in Zuid-Amerika voor 5CA, een agency gespecialiseerd in customer service voor grote tech- en gamingbedrijven. Bij 5CA heb ik de kans gekregen een nieuwe afdeling op te zetten in social media customer service. Nadat ik weer terugkwam in Nederland ben ik terechtgekomen bij TNS. In eerste instantie zou het gaan om het keuzevak media in het derde jaar, maar door omstandigheden kwam het eerste jaar zonder docent te zitten, dus toen heb ik het vak 'tijdelijk' overgenomen en dat beviel, dus zo ben ik blijven ‘hangen’ op TNS.” 

“Eerstejaarsstudenten verdienen de beste basis op het gebied van marketing”

Annelies geeft de eerstejaarsstudenten graag alles over marketing mee: “Ik wil ze een goede basis geven en daarbij laten ervaren wat het vak zo mooi maakt door ook voorbeelden uit de praktijk te benoemen en te vertellen waar ik zelf tegenaan loop.” Het leukste aan het lesgeven kan ze goed benoemen: “Waar ik altijd vrolijk van word, is als ik het ‘lichtje aan zie gaan’ bij leerlingen. Sommige leerlingen komen de opleiding volgen zonder echt te weten waarom, maar zodra ze het een en ander leren en dit leuk beginnen te vinden, stralen ze dat ook echt uit. Je ziet ze groeien.” Volgens Annelies is het belangrijk dat dit meteen vanaf het begin gebeurt: “In het vierde jaar wordt dit lastig om te bewerkstelligen, want het begint allemaal bij de basis. Daarom vind ik het zo leuk om de eerstejaars les te geven.”

Tijdens haar lessen maakt Annelies graag duidelijke regels: “Ik kom volgens de meeste studenten in eerste instantie soms wat hard over, maar wat mij betreft is dat een professionele werkhouding. Met zo’n houding krijgen de studenten later ook te maken in het werkveld, dus geef ik ze in de lessen al mee hoe dit werkt. Een niet ingeleverd document is een no-go, net zoals het missen van een deadline op de werkvloer een no-go is.”

Hoewel Annelies alleen de eerstejaarsstudenten lesgeeft, hebben derdejaarsstudenten de mogelijkheid om hun stage bij haar bedrijf Seventury te lopen. Ze merkt dan wel degelijk verschillen op met studenten van andere opleidingen: “Op TNS weten studenten veel; juist vanwege het brede vakkenpakket is het zo fijn dat ze ook breed inzetbaar zijn. Zo kunnen ze graphic design toepassen, goed schrijven, ze hebben financieel inzicht enzovoort. Over het algemeen ben ik dus zeker positief.” Hieraan voegt ze toe: “TNS-studenten zijn ondernemend en communicatief. Ze vinden eigenlijk altijd wel hun weg binnen een bedrijf.” 

Natuurlijk gaat het ook even over de marketingbranche zelf, want ook daar is het niet altijd rozengeur en maneschijn. “Wat ik nog steeds lastig vind, is dat er soms veel geld gepompt wordt in dingen waarvan ik van tevoren al weet dat het niet gaat werken, maar die het wel goed doen in een presentatie naar directie of investeerders. Maar soms is het belang van een campagne of merk ondergeschikt aan het belang van een bedrijf.” Dit probeert ze ook mee te geven aan leerlingen: “Ook al denk je het soms beter te weten, af en toe is het gewoon beter om een ‘nee’ te accepteren. Je kunt niet altijd overal tegenin gaan. Als iets stom lijkt, besef dan dat er vaak achterliggende argumenten zijn die jij wellicht niet kent.”

Kiezen tussen haar eigen bedrijf of lesgeven?
“Het feit dat ik les kán geven in marketing komt echt doordat ik iedere dag bezig ben met het vak!”

Alhoewel ze alweer vier jaar geleden begon met lesgeven, heeft Annelies nog regelmatig contact met de leerlingen die destijds in het eerste jaar begonnen. Zij werken inmiddels bijna allemaal op verschillende, heel leuke plekken. “Het leuke aan dat cohort vond ik dat er enorm veel ondernemende types bij zaten; een aantal van hen zijn ook echt gaan ondernemen nu. Daarnaast zijn sommige van deze oud-studenten inmiddels zelf aan het werk in de wereld van digital ad buying. Ik hoop dat dit te maken heeft gehad met het feit dat er vanaf dat jaar veel meer aandacht aan is besteed. Het is leuk om daarop terug te kijken.”

Als Annelies zou moeten kiezen tussen het lesgeven en haar eigen bedrijf, dan is de keuze snel gemaakt: “Het feit dat ik les kán geven, komt echt doordat ik iedere dag bezig ben met het vak! Dus ik zou altijd kiezen voor het blijven runnen van mijn bedrijf. De marketingwereld verandert continu en ik wil ook echt up-to-date les kunnen geven aan leerlingen.”

Aan potentiële leerlingen geeft Annelies graag het volgende mee bij de overweging van hun studiekeuze: “Als je ambitieus bent en echt wil leren van de beste mensen in het veld, dan ben je bij TNS op de goede plek. Ik zou willen dat ik “vroeger” les had mogen krijgen van een aantal van mijn collega’s bij TNS. Stuk voor stuk topdocenten uit de praktijk.”

(Door: Caroline Smits, tweedejaars)
Dat klinkt goed!
Benieuwd naar onze andere docenten? Ambieer jij een carrière rondom marketing en communicatie? Wil je graag alles leren over ondernemen? Meld je nu aan voor de volgende open dag en ontdek wat The New School jouw te bieden heeft.