Duurzaamheid in het uitgaansleven? Themaweek 2019 weer een groot succes!

De jaarlijkse themaweek zit er weer op! De themaweek is de zogenaamde projectweek, waarbij de eerste- en tweedejaarsstudenten in gemengde teams aan de slag gaan omtrent het onderwerp duurzaamheid. Tijdens deze week verzint ieder team nieuwe ideeën om zichzelf te kunnen onderscheiden van de rest en ook dit jaar is dat goed gelukt.

De week startte vol goede moed in de Vondelkerk in Amsterdam. Hier waren verschillende docenten maar ook gastsprekers aanwezig, waaronder Giulia Hetzenauer (voormalig TNS-studente en werkzaam bij Eiffel) en Douwe Luijnenburg (werkzaam bij Green Events). Beide gastsprekers houden zich veel bezig met duurzaamheid in het bedrijfsleven en deelden hun verhaal met de studenten, zodat zij de week geïnspireerd begonnen. De teamindeling werd bekendgemaakt, de onderwerpen aangekaart en er werden meteen al ideeën voor de uitwerking besproken. De sfeer zat er lekker in!

Op dinsdag zijn de teams met hun onderwerpen aan de slag gegaan: vervoer, vervuiling en uitgaanstoerisme. Hun doel was om deze onderwerpen, met betrekking tot duurzaamheid, te ‘promoten’ op hun eigen originele manier. Alles stond in het teken van het uitgaansleven, dit om het voor de studenten ook relevant te houden. Hierbij kun je denken aan verbeteringen voor Uber, vaker met de fiets gaan, minder plastic op festivals en hoe daarvoor gezorgd kon kan worden. Vanwege de vele teams zijn er ook veel leuke uitingen gekomen met enorm veel originaliteit.

Tijdens de themaweek strijden de teams met elkaar voor het beste idee. De uiteindelijke resultaten waren verrassend goed. Zo had bijvoorbeeld één team gekozen voor het onderwerp ‘#IKBENGROEN #IKBENUBER’. Hiermee legden ze nadruk op het openbaar vervoer en de vervuiling hiervan. Omdat jongeren vaak festivals bezoeken met de Uber vond dit team het tijd worden voor een innovatief idee: een duurzaam rijdende Uber in combinatie met een campagne waarbij jongeren mondkapjes dragen om de impact van de schade van de brandstoffen die vrijkomen bij een Uber-ritje te laten zien.

Een ander team koos voor een campagne met posters omtrent de vervuiling die komt kijken bij het opkomende toerisme – denk aan verpakkingen die op straat blijven liggen etc. Dit team heeft verschillende posters gemaakt die door de stad gehangen konden worden met de caption: “This is not just a fashion cover”. De foto is prachtig, maar stiekem gaat hij dieper in op het onderwerp vervuiling. Met deze posters willen ze de toeristen benaderen om bewustwording te creëren. 
Het winnende concept was uiteindelijk een 3D-bewustwordingsexperience, waarbij je in een duurzame ton werd opgesloten om zo te ervaren wat er allemaal op je afkomt bij vervuiling. terwijl je geen kant op kunt. De winnaars ontvingen een geldbedrag om van uit eten te gaan om hun succes te vieren.
 
(Door: Caroline Smits, tweedejaars)
Ik wil ook een Themaweek meemaken!
Begint het meteen bij je te kriebelen als je dit artikel leest? Ambieer jij ook een creatieve carrière rondom marketing en communicatie? Wil je graag alles leren over ondernemen? Meld je nu aan voor de volgende open avond en ontdek of The New School ook iets voor jou is.